3. prostředí - DĚDA LESOŇ
- 22.09.2018 15:37
- Toto prostředí umožňuje dětem pracovat s veličinou zapsanou ikonicky (nikoliv číslem). Uvedeno je příběhem o dědovi Lesoňovi, ochránci zvířátek.
MATEMATICKÉ PROSTŘEDÍ - DĚDA LESOŇ
Toto prostředí umožňuje dětem pracovat s veličinou zapsanou ikonicky (nikoliv číslem). Uvedeno je příběhem o dědovi Lesoňovi, ochránci zvířátek. Nejprve jsou u Lesoně pouze tři druhy zvířátek, ale postupně k němu přicházejí další.Každé zvířátko má svoji ikonu (obrázek). Lesoň zvířátka baví a pořádá pro ně různé soutěže. Velice oblíbená je hra napřetahovanou. Kočka je silnější než myš, husa je silnější než kočka atd.
V tomto prostředí jsou postupně zaváděny různé typy úloh.
Je zřejmé, že sledovat proces řešení pouze s pomocí obrázku je velice obtížné i pro dospělé a zvláště pro ty, kteří se s dědou Lesoněm setkávají poprvé. Pomocí manipulace s ikonami, která se pro děti stává hrou, je vše o poznání snazší. Myšlenkové pochody, které proběhnou, než se dítě rozhodne doplnit, odebrat nebo nahradit určitou ikonu, budují strukturu pro práci s rovnicemi a soustavami rovnic.
Matematicky řečeno - dítě naprosto běžně používá základní ekvivalentní úpravy rovnic:
- Výměna obou stran rovnice:
„Je jedno, jestli je první družstvo zelené a druhé žluténebo naopak.“
Přičtení stejného čísla k oběma stranám rovnice: „Do každého družstva můžu přidat stejné zvířátko,pořád budou stejně silná.“
- Odečtení stejného čísla od obou stran rovnice:
„V každém družstvu je jedna myš, tak je můžu klidně dát pryč.“
- Vynásobení obou stran rovnice stejným číslem různým od 0:
„Pes je stejně silný jako dvě kočky. A dva psi jako čtyři kočky. A tři psi jako šest koček. A tak pořád dál.
- Úpravy výrazů na jednotlivých stranách rovnice:
„Můžu vyměnit psa za dvě kočky a nic se nestane.“
Jak probíhá výuka přímo ve třídě?Se zvířátky dědy Lesoně se děti poprvé setkávají v září ve 2. ročníku. Nejdříve je jim představena postava dědy Lesoně – jakožto ochránce lesa a první dvě zvířátka – „myš“ a „kočka“. Pomocí manipulačních cvičení žáci jednoduše zjistí/odhalí sílu těchto zvířat (myš = 1, kočka = 2). Práce se zvířátky spočívá v porovnávání síly družstev, počítají s podmínkou, do družstev doplňují zvířátka pro rovnost i nerovnost družstev. Následně se děti seznamují s husou, psem a kozou (husa = 3, pes = 4, koza = 5). Tím dochází k rozšiřování číselného oboru a kombinačních schopností dítěte (pes = 4 myši = 2 kočky = 1 myš a 1 husa = 1 kočka a 2 myši). Děti toto prostředí baví, hledají co nejvíce možných řešení, vymýšlí úlohy pro své spolužáky.
ZÁVĚR:
- Žák přiřazuje k obrázku ikonu
- Žák porovnává družstva (doplňuje znak ne/rovnosti)
MMK = ?K
- Žák doplňuje ikony, aby byla družstva stejně silná (hledá více/všechna řešení)
PK = MMP
- Žák přepisuje ikony do „světa čísel“
PKMM = GGKKM
3+2+5+5 = 5+5+2+2+1
15 = 15
Ve 3. a 4. ročníku děti pracují s dalšími zvířátky – „krávou“ a „koněm“. Odhalí vztahy, že „kráva“ má sílu 10 a „kůň“ sílu 20. Pokračují v rozdělování zvířátek do stejně silných družstev (dvou i tří), kdy jsou zvířátka známá, nahodilá, nebo musejí splňovat určitou podmínku. Úlohy mají jedno, dvě i více řešení a žák dostává úkol najít i všechna řešení. Dále pracují s „maskou“ (zvířátka šla na karneval a nejsou pod maskou viditelná) a za ni dosazují správná zvířátka. Postupně se však dostávají do „světa čísel“ a „přetahovanou“ přepisují jako matematické rovnice s číselným řešením. Masku nahrazují neznámou „x“, „y“ apod. V závěru 4. ročníku náročnost graduje a děti řeší rovnice o dvou neznámých, nejdříve pomocí „přetahované“, později stále více číselně.
Nabídka úkolů v prostředí zvířátek je velice pestrá a většině žáků blízká. Žáci mají chuť vymýšlet nová, různá řešení. Podporuje jejich kombinační schopnosti, logické myšlení, cílevědomost a mimo jiné také učení se vlastní chybou. Žák zjistí, že pokud se mýlí, je to další cesta ke správnému výsledku. Prostředí pracuje s matematikou nad rámec výstupů RVP pro 1. stupeň, avšak je jen na dítěti, které vztahy objeví a kolik vědomostí z prostředí samo získá. Proto je toto prostředí ideální do současného inkluzivního vzdělávání, kdy jsou v průběhu hodiny a v jednom cvičení zapojeni všichni žáci, kteří hledají řešení na vlastní, individuální úrovni matematických dovedností.
ZÁVĚR:
- Žák v jediné situaci vidí číslo jako počet i číslo jako veličinu. KKK = HH (2+2+2 = 3+3)
- Žák řeší modelové rovnicové situace:
KK = MX MXXX = GG XY = G a zároveň X = YM
2 +2 = 1+x 1+3x = 5+5 x+y = 5 a zároveň x = 1+y - Žák odhaluje pravidla pro ekvivalentní úpravu rovnic a soustavu rovnic.
Rovnici KK = MX žák řeší ve třech krocích:
a) Vymění K za MM a dostane MX (použití substituce)
b) Z obou stran odstraní M a dostane KM = X (stejná změna obou stran rovnice)
c) Vymění KM za H a má řešení X =H - Složitější postup žák použije při řešení soustavy rovnic XY = G, X = YM
a) z druhé dosadí do první a získá YMY = G
b) vymění G za MP a dostane YYM = MP
c) z obou stran rovnice odstraní M a dostane YY = P
d) vymění P = KK a dostane YY = KK
e) odtud má řešení Y = K
f) po jeho dosazení do druhé rovnice má X = KM = H
- Zpět na seznam článků
Nejnovější články